Bu Işte Bir Tuhaflık Var – mı?

Aslında fazla söze gerek yok. Zira yukarıdaki fotoğraf zaten herşeyi anlatıyor. Şimdi ben yaptığım deneyin tıkır tıkır işlemesine seviniyorum elbet, ama ters yöne işlemesi konusunda çok şaşkınım. Hesapta üzerinde “Aptal Şey” yazan kavanozun “Teşekkürler” yazandan daha beter bozulması gerekiyordu. Benim deneyde ise “Aptal Şey” yirmi küsür gündür bir dirhem bile bozulmadığı halde diğerinin rengi değişti ve berbat kokuyor.

Acaba neden? Olasılıkları değerlendirelim:

1) Teşekkürler’in kapağında bir sorun mu var? Bu ihtimali düşünerek, bozulmaya başladığını farkeder etmez Teşekkürler’in kapağını değiştirdim. Bu arada kapağın açılmasının deneyin sonucuna etkisi olabileceğini düşünerek diğer kavanozun da kapağını değiştirdim.

2)“Acaba kavanozlar yerlerini mi yadırgadılar?” diyerek onları alıp evin içinde farklı yerlere koydum. Sonuç değişmedi – Teşekkürler hızla bozulurken, Aptal Şey ilk günkü gibi bembeyaz kaldı.

3) Acaba üzerinde “Aptal Şey” yazan kavanozdaki pirinçler bu sözcükleri sempatik mi buldular? Hani bazılarımız sevgilimize, kocamıza bir tür sevgi gösterisi olarak “seni aptal şeeeey” deriz ya yanağından makas alırken? Ben şahsen sevgimi bu şekilde göstermem ama filmlerden falan aşinalığım var bu tür ifadelere.

4) “Biz sana gösteririz kimin aptal olduğunu!!!” Bu da bir olasılık tabi…

5) Üzerinde “Teşekkürler” yazan kavanozdaki pirinçler bu kelimeyi çok laubali bulmuş olabilirler mi? “Teşekkür ederim” mi yazmalıydım?

6) “Peh…sadece kuru bir teşekkür mü?” Yok artık – bir de maaş mı bağlasaydım?

7) Bazı insanlar çok fazla teşekkür etmekten ve edilmekten hoşlanmaz. Ben de biraz öyleyimdir. Birinin bana fazlaca minnet duymasından ya da birilerine minnet duymaktan rahatsız olurum. Acaba “teşekkürler” sözcüğü pirinçlere değil de bana olumsuz geliyor olabilir mi?

8) Kocamın deneyimi sabote etme olasılığını da düşündüm. Ona “bak” dedim, “bu deneyin sonucunu blogumda yayımlayacağım, insanları yanlış yönlendirmek çok ayıp olur.” Kendisi kesinlikle suçsuz olduğunu söyledi.

Bu deneyden belirgin bir sonuç elde edemeseydim ya da beklenen sonucu elde etseydim üzerinde bu kadar düşünüp yazmazdım sanırım. Bir fotoğraf ekleyip altına “aaa doğruymuş” ya da “amaaaan palavraymış” yazar geçerdim. Ama elde ettiğim sonuç cidden enteresan…

3. ve 7. maddeler üzerinde ciddi olarak düşünüyorum. Kavanozların üzerine yazdığım kelimeler benim onlara farkında olmadan yüklediğim anlamlara göre olumlu ya da olumsuz  özellik kazanmış olabilirler mi? Belki aynı kavanozlar başka bir evde başkası tarafından hazırlanmış ve üzerlerine aynı kelimeler yazılmış olsaydı sonuç tam tersi olabilirdi. Bu deney farklı sözcükler kullanarak defalarca yapıldığında kişinin düşünce yapısı, arka planı ve karakteri ile ilgili kendisinin bile bilmediği ipuçları verebilir diye düşünüyorum. Örneğin sürekli rejime başlayıp da sonunu bir türlü qetiremeyen birisi “Şişmanım” ve “Zayıfım” kelimeleri ile yapabilir bu deneyi. Belki sonunda bu kişinin aslında şişman olmaktan çok da rahatsız olmadığı ortaya çıkacak.

Tabi bunları söylerken yaptığım deneyin iyi kapanmamış bir kapak ya da şakacı bir koca tarafından sabote edilmediği kabulü ile hareket etmekteyim. Bu iş burada kalmayacak, farklı sözcüklerle bu deney tekrar tekrar yapılacak. Peri’nin minik mama kavanozlarının kutsal bir görevi var artık:)

About perilievren

sadece bir evren...
Bu yazı Yapıyorum içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bu Işte Bir Tuhaflık Var – mı? için 9 cevap

  1. banu dedi ki:

    Maaş konusuna cok güldüm evremcim;)

  2. demian dedi ki:

    çok alakasız bir arama yaparken blogunuza rastladım. iyi ki de rastlamışım. bu deneyi duymuştum daha önceden. biraz inanıyordum biraz inanmıyordum ama içten içe doğru olmasını istiyordum çünkü eğer doğruysa bu birşeyleri düzeltmek için bir umut olacaktı. şimdi sizin yaptığınızı ve sonucunu görünce önümde yeni bir pencere açıldı. sevgiyle kalın…

  3. yeni1anlam dedi ki:

    İlginc gercekten! 7. Oldukca mantikli geldi bana. Bir de daha kisa ve net yapilabilir deneme olarak. Aptal ve Akıllı, Tesekkur ederim ve gozardı etmek, birsey soylememek gibi. Olan pirinclere oluyor ama:)

    • perilievren dedi ki:

      ben bu deneyi kişisel olarak kurtulmak isteyip de bır türlü kurtulamadığım düşünce kalıpları üzerınde denemek istiyorum. zira kurtulamadığıma göre belki de aslında kurtulmak ıstemiyorumdur:)) hani görünürde değişmek isteriz ve bunun için çabalarız ama mevcut durumumuzdan gizli bir kazancı vardır eqomuzun…
      tabi pirinçler için iyi değil bu durum, haklısın:)

  4. deniz dedi ki:

    Yazılı sözcüklerden çok ilettiğin düşünce ve duyguların, enerjinin etkisi olabilir…
    Belki de “teşekkürler” yazılı kavanoza beklenti ve kaygıyla yaklaşmışsındır, bu da sonuç beklentisiyle gerçekleştirilen her işe olduğu gibi olumsuz duygular yüklemiştir. Üzerine “aptal şey” yazdığını ise olduğu gibi kabullenmişsindir, hiçbir arzu beslemeden (nasılsa bozulacak düşüncesiyle). Olamaz mı, olabilir🙂

    • perilievren dedi ki:

      söylediğin doğru… “beklenti” kelimesi bizi bile strese sokabiliyorken zavallı pirinçler ne yapsın:) mesela: sürekli çok başarılı olma, iyi bir okulda okuma, gurur duyulma, iyi para kazanma beklentisiyle büyüyen birisi bunlara birgün sahip olsa bile keyfini çıkarabılır mi? bunların çoğunun aslında umurunda bile olmadığını anladığı gün içinin çürümemeye başladığını gördüğü gün olmaz mı? ama geç değildir, değil mi?

      • deniz dedi ki:

        insanı başkalarının kendisinden bekledikleri değil, kendisinin bu beklentileri algılama tarzı, dışarıya tepki verme biçimi yorar, yıpratır. insan bunu gerçekten anladığı gün, olanlar karşısında düşünme şeklini değiştirme gücüne sahip olduğunu anladığı gündür bence. dolayısıyla içinde “artık çok geç olması” gibi bir kaygı taşımadığı gündür. hem… “ol”mak için geç olur mu hiç🙂

Bir Cevap Yazın

